Vi erbjuder s.k ”Pops & Bangs” till alla bilmärken och modeller.
Vill du ha en hälsosam adrenalinkick och några extra blickar när du kör förbi? Då är pop och bangs optimering den bästa lösningen för dig. Ta reda på allt du vill veta om denna otroliga inställning, från hur det görs och varför till alla fördelar och potentiella risker. Matcha säkerhet med stil för att förbättra din upplevelse bakom ratten.
POSPS & BANGS
VAD ÄR POP & BANG?
När du accelererar, producerar ditt avgassystem underbara brusande ljud som vi alla är vana vid. Men när du saktar ner försvinner ljudet med hastigheten. Pops och bangs gör att retardation låter ännu bättre än acceleration.
När du lyfter foten från gasen börjar ditt avgasrör spränga, knastra och gurgla, vilket tillför mycket kul och karaktär till körsegment som tidigare saknade något nöje.
På samma sätt, om du har en inställningsfil för pop och bangs, när du växlar, kommer du inte längre att uppleva ett ljudfall när du växlar upp. Du kan markera varje skift med en hög pop & bang.
Och naturligtvis, vad skulle en inställning vara utan en prestationsfördel. Bortsett från ljud fördelen, Pop & bang reducerar/eliminera också turbofördröjning efter fartminskning.
HUR FÅR DU DIN Pops & Bangs?
Två saker är nödvändiga för att skapa pops & bangs. Först och främst måste vi uppdatera programvara i din ECU så att den inte stänger av bränsle direkt efter att du lyfter foten från gaspedalen. Detta innebär att lite bränsle injiceras även när du inte trycker på pedalen.
För det andra fördröjer vi tändningstimingen under fartminskning. Förändringen får flamfronten att spridas senare än vad den normalt skulle göra. Detta innebär att en del av förbränningen sker när avgasventilerna öppnas och cylindern inte längre är den enda platsen där flamfronten sprider sig.
Många av er vet hur viktig timing är för både säkerhet och prestanda. Om tändningstiden försenades hela tiden skulle detta försämra prestandan kraftigt. Det är därför som förseningen är programmerad att bara ske när du lyfter foten från gaspedalen. På så sätt är pop & bang närvarande men det minskar inte på något sätt bilens prestanda. För turboladdade bilar förbättras det faktiskt till och med.
Denna förbättring kommer från det faktum att bränslet inte stängs av under retardation och flamfronten sprids senare. Resultatet är ett flöde genom avgaserna även under retardation. Detta flöde håller turbospolen, så nästa gång du trycker på pedalen kommer du inte att uppleva alltför bekant och hatad turbofördröjning eftersom turboens avgassida aldrig slutar snurra. Detta gör det möjligt för kompressorsidan att omedelbart öka när pedalen trycks in igen och gasreglaget öppnas för att släppa in luften i motorn.
Pop och bang ger ett fantastisk ljud till alla fordon, plus det erbjuder anti-lag för turboladdade fordon
Pop- och bang-optimering görs genom att fördröja tändningstiden och fördröja bränsleavbrottet till noggrant uppmätta punkter
Om du vill ha en säker inställning är vi ett rätt val för dig eftersom vi har rätt utrustning, verktyg, kunskap och erfarenhet
Pop and bang finns på bensin och vissa dieselfordon
Pop och bang finns på turboladdade, kompressorladdade och naturligt sugmotorer
Pop och bang kan utvecklas så att de bara fungerar i sportläge, eller önskad knapp / funktion / läge
Pop och bang kallas också crackle map, deceleration map, anti-lag system, exhaust crackle, exhaust overrun, popcorn, pop on overrun, schubblubbern